اشاره ای به محتوای کتاب فارسی چهارم...
مهارت خواندن:
خواندن یکی از مهم ترین مهارت های زبانی است که در دورهٔ ابتدایی به طور
خاص مورد توجّه است. اوّلین سطح خواندن روخوانی است. روخوانی نیز خود
سطوحی دارد که گام اوّل آن خواندن درست و روان یک متن است. گام بعدی در
روخوانی، رعایت لحن و آهنگ متن با توجّه به شرایط موجود و متناسب با فضای حاکم
بر متن است. در کلاس های درس معمولاً به روخوانی صحیح متن پرداخته می شود
امّا توجه به لحن و آهنگ آن مغفول م یماند. خواندن زیبا مانند دمیدن روح بر پیکرهٔ
بیجان متن است. در صورتی که متن با لحن مناسب خوانده نشود، زنده نیست و برای
دانش آموزان جذّابیتی نخواهد داشت.
سطح دوم خواندن، درک متن است که در یک فرایند گام به گام این مهارت در
دانش آموزان تقویت م یشود. گام های فرایند درک خوانداری از طریق مراحل زیر طی
می گردد.
تقویت تمرکز خوانداری و ایجاد عادت صامت خوانی
درک اطّلاعات صریح متن
رسیدن به استنباط
تلفیق اطّلاعات متن
تفسیر اطّلاعات متن