توصیه های برای آموزگاران جدید الورود به آموزش و پرورش 2
همکاران عزیز در این پست با 3 محور از تجارب مربیان موفق ارائه می گردد. به امید آنکه بتوانیم در مسیر موفقیت قرار بگیریم .
شریفی
1. آمادگی روحی
امام علی علیه السلام: «کن لینا من غیر ضعف و شدیدا من غیر عنف; (2) نرم خو باش بدون ضعف و قاطع باش بدون زور گوئی .»
به تجربه ثابت شده است که انتقال پیامهای تربیتی به کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند انرژی و روحیه بالائی است . چنانچه استاد با روحیه خوب خود بتواند روحیه شاگردان را حفظ کرده و حتی تقویت نماید، بیشتر می تواند بر آنان تاثیر گذارد، پس:
1 - کاملا بر بحث خود مسلط باشید تا با نشاط روحی و عاطفی تدریس کنید .
2 - با خوشرویی و نرمخویی تدریس کنید و چهره بشاش داشته باشید .
3 - در هنگام کسالت و غم و اندوه، برای تدریس در کلاس حاضر نشوید .
4 - سعی کنید برای ایجاد آمادگی روحی بیشتر در مخاطبان و جذابیت درس، احساسات و عواطف را برانگیزانید .
5 - در تدریس شور داشته باشید تا بتوانید شور آفرینی کنید . اگر می خواهید چنین باشید باید به گفته های خود ایمان داشته باشید .
6 - تا می توانید هنگام تدریس جوش نزنید و حرص نخورید .
7 - ثبات روحی و عاطفی داشته باشید .
8 - در هنگام عصبانیت و یا خواب آلودگی خود و یا شاگردان، تدریس نکنید، مگر اینکه آن را بر طرف نمایید .
9 - این نکته را فراموش نکنید که حتما باید خونسرد باشید، البته طوری رفتار نکنید که شاگردان احساس کنند مورد توجه شما نیستند .
10 - مواظب باشید احساسات و عواطف کودکان و نوجوانان را جریحه دار نکنید .
11 - هنگام تدریس اضطراب و نگرانی نداشته باشید .
12 - سعی کنید در مکان درس خود فضای عاطفی به وجود آورید .
13 - مشکلات و ناهماهنگیهای محیط آموزشی خود را طوری بیان نکنید که شاگردان نسبت به کلاس و درس شما دلسرد شوند .
14 - تدریس - بخصوص در ایام تعطیلی مدارس - نیازمند تفریح است . هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای خود، به آن توجه کنید .