جلسات شورای معلمان
1. نظارت بر همسویی برنامه ها و روشهای كاری در چارچوب اهداف مصوب دوره تحصیلی و مفاد این آیین نامه .
2. مشاركت مؤثر و كارآمد در تهیه برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدرسه و همكاری در اجرای آن پس از تأیید شورای مدرسه .
3. بودجه بندی برنامه درسی با رعایت مقررات مربوط و ارائه آن به شورای مدرسه جهت تأیید .
4. بررسی و تبادل نظر پیرامون چگونگی افزایش اثر بخشی روشهای تدریس .
5 . چاره اندیشی برای تأمین مشاركت فعال دانش آموزان در فرایند آموزش و پرورش .
6 . تلاش در ارتقای كیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی و بررسی علل اُفت تحصیلی دانش آموزان و برنامه ریزی برای كاهش آن .
7 . مشاركت در تنظیم برنامه های پرورشی ، تقویت اعتقادات دینی و اخلاقی و آداب اسلامی در دانش آموزان .
8 . بررسی و تبادل نظر به منظور هماهنگ كردن نحوه تشویق و تنبیه دانش آموزان .
9 . بحث و تبادل نظر و اتخاذ تدابیر مناسب در مورد مسائل آموزشی ، پرورشی و انضباطی دانش آموزان و بهبود اداره مدرسه .
10 . بحث و تبادل نظر درباره محتوای كتابهای درسی و انعكاس آن به مسئولین ذیربط از طریق مدیر مدرسه .
11 . تبادل نظر و هماهنگی در مورد نحوه استفاده از وسایل آموزشی ، كمك آموزشی و كارگاهی .
12 . انتخاب نماینده یا نمایندگان شورای معلمان برای شركت در شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان در اولین جلسه شورای معلمان .
13 . بررسی منابع آموزشی ، كمك آموزشی و پرورشی و انتخاب و معرفی كتب ، نشریات ، نوارهای صوتی و تصویری جهت استفاده در مدرسه با رعایت سایر مقررات .
14 . همكاری ، برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص چگونگی تشكیل كلاسهای فوق برنامه با مشاركت انجمن اولیا و مربیان و رعایت ضوابط مربوط .
15 . و .. ..
ماده 16- ریاست شورای معلمان به عهده مدیر و در غیاب مدیر بر عهده نایب رئیس است كه توسط شورای معلمان تعیین می شود . مدیر مدرسه مسئول تعیین دستور جلسات و پیگیر اجرای تصمیماتی است كه توسط اكثریت اعضای شورای معلمان اتخاذ می شود .
تبصره 1- مدیر مدرسه می تواند در صورت لزوم از متخصصین تعلیم و تربیت ، معلمان باز نشسته ، كارشناسان و مسئولین آموزش و پرورش و اولیای دانش آموزان جهت شركت در شورای معلمان و تبادل نظر در زمینه های مربوط دعوت كند .
تبصره 2- دبیر شورای معلمان در اولین جلسه توسط اعضای شورا تعیین می شود و موظف است خلاصه ای از مذاكرات یا تصمیمات متخذه ی هر جلسه را ثبت نموده و به امضای اعضای شورا برساند .
تبصره 3- شورای معلمان می تواند به منظور انجام بهتر وظایف خود نسبت به تشكیل گروههای درسی و آموزشی اقدام نماید .
ماده 17- مدیران مدارس موظفند اولین جلسه شورای معلمان را حتی الامكان قبل از بازگشایی مدارس و حداكثر تا ده روز پس از آن تشكیل دهند . جلسات شورای معلمان حداقل هر ماه یك بار تشكیل می شود .
راهكار های ارتقا ء جلسات شورای معلمان
تعریف جلسه . جلسه را میتوان گردهمایی دو نفر یا بیشتر از كسانی تعریف كرد كه دارای هدفهای مشترك هستند و ارتباطات (شفاهی و یا كتبی) را وسیله اصلی نیل به این اهداف قرار میدهند به عبارت دیگر، جلسه گروهی از افراد واحدهای مختلف سازمان است كه برای انجام وظایف سازمانی مشخص بهطور موقت یا دائم دور هم جمع میشوند.
اركان جلسه و وظایف آنها اركان جلسه عبارتند از مجری، دبیر، رئیس و عضو جلسه كه همگی در كنار هم در رابطه با مشكلات وبرنامه های مدرسه در چار چوب وظایف ذكر شده در آیین نامه اجرایی همكاری میكنند.
مجری جلسه مجری عضوی است بیطرف كه درنظریات جلسه مشاركت نكرده و در ارزیابی آنها نقش ندارد بلكه نقش او فقط كمك به گروه در متمركزساختن انرژیها در زمینه وظایف، جلوگیری از برخورد شخصی در گروه و ایجاد فرصت مشاركت برای كلیه افراد است.دبیر جلسه: دبیر فردی بیطرف و غیرارزیابیكننده است. وظیفه وی نوشتن نقطهنظرات اساسی افراد در خلال جلسه است. دبیر عین جملات افراد را یادداشت میكند. البته هدف این نیست كه همه مطالب كلمه به كلمه گزارش شود. فعالیت دبیر نباید موجب كندی سرعت جلسه شود. این گزارش را حافظه گروهی میگوییم و بهعنوان گزارش موردقبولی از آنچه واقعاً اتفاق افتاده تلقی میشود.
اعضای جلسه:
اعضای جلسه مشاركتكننده فعال در جلسه هستند. مسئولیت اعضای جلسه این است كه بگذارند دبیر و مجری نقش بیطرف خود را ایفا كنند و اعضای جلسه باید مراقب باشند كه نظرات افراد بهطور صحیح گزارش شود. اعضای گروه علاوه بر اینكه انرژی خود را صرف وظیفه خود میكنند، مراقب هستند كه مجری امكان مشاركت همه را در بحث فراهم كند.رئیس جلسه: در روش سنتی، رئیس جلسه همزمان ادارهكننده جلسه نیز محسوب میشود. ولی در روش تعاملی، رئیس، جلسه را اداره نمیكند بلكه عضو فعال آن است. رئیس تمام تصمیمات نهایی را میگیرد. درصورتی كه پیشرفت جلسه رضایتبخش نباشد، میتواند محدودیتهایی وضع كند و درمورد نقطهنظرات خود بهطور فعال بحث كند. رئیس میتواند اعضای گروه را به قبول وظایف ترغیب سازد و یا ترتیب جلسه دیگر و با گروه دیگر را بدهد و یا با رسانهها در تماس باشد.
اهداف وفواید شورای معلمان :
1- محلی برای بالابردن مهارت و كارایی معلمان در اثر آموزش در شورا2- موقعیتی برای بهبود جو سازمانی و افزایش روحیه كاركنان و ایجاد الفت بین آنها3- محلی برای بازگویی، تجزیه و تحلیل و بررسی هدف های تعلیم و تربیت دركل و اهداف مدرسه در جزء.4- وسیله ای سودمند برای هدایت و راهنمایی همكاران جوان و آماده سازی معلمان جدید.5- محلی برای تصحیح روش ها.6- امكانی برای ارزیابی افراد از خود و دیگران.7- محلی برای بررسی مسائل آموزشی، درسی، رفتاری و اخلاقی دانش آموزان.8- ایجاد احساس شخصیت و مسئولیت در معلمان.در مشورت كردن، محاسنی همچون تفقد از نیروها و دخیل كردن آنها در تصمیم سازی، شكوفایی استعدادها گزینش بهترین رای، ایجاد انگیزه و علاقه برای اجرای تصمیم نهایی، نهفته است.
عوامل تاثیر گذار برجلسات شورای معلمان:
1-زمان
زمان مناسب زمانی است كه بتوان بیشترین بهره را از نیرو وانرژی افراد در راستای اهداف جلسه بدست آورد .اگر مدیران خواسته باشند جلسات را در ساعات رسمی مدرسه قرار دهند دانش آموزان بلاتكلیف وسرگردان می شوند ومعمولا مصلحت نمی دانند كه آنهارابه حال خود رها كنند. لذا با توجه به تعطیلی پنجشنبه ها وساعت آخر چهارشنبه ها توصیه می شـــود . با منظور نمودن حد اكثر 1 ساعت در ماه وتنظیم یك برنامه مشخص وهمه جانبه وبادر نظر گرفتن كلیه جوانب مانند( اوقات مناسب معلمان –سرگردان نشدن دانش آموزان- و هماهنگی با اولیاء)اقدام به ارائه ی یك جدول زمان بندی شده نموده وبه اطلاع معلمان و اولیاءواداره ی متبوع رسانده شود.
2- مكان:
یكی از عواملی كه می تواند در ایجاد زمینه مناسب تشكیل شورای معلمان موثر باشد مكان برگزاری جلسات شــــــورا است .معمولاٌ كتابخانه یا اتاق دیگری كه دارای ظاهری مطبوع وآرام باشد برای تشكیل جلسه مناسب می باشد . وبهترین سبك ،دور هم نشستن است بطوریكه هیچ یك از اعضای شورا اعم از معلم یا مدیر مجزا ودور نباشندوشكل ظاهری باید نشانی از وحدت ویگانگی باشد .3-نحوه اداره جلسات:موفقیت هر جلسه بستگی به رهبران و اداره كننگان جلسه دارد و وجود یك فرد توانا وماهر اعم از مدیر یا یكی از معلمان می تواند تضمین كننده ی موفقیت جلسات باشد.4-وظایف رئیس شورا:- فراهم نمود ن محیط آرام و بدون قید وبند اداری و آماده برای انجام كار جدی و بحث وتبادل نظر-ابراز خشنودی از حضور وشركت معلمان-بیان دستور جلسه وتذكرات و توضیحات لازم-ایجاد فرصت اظهار نظر برای همه و ممانعت از انحصار جلسه توسط عده ای از معلمان-هدایت صحیح جلسه ومذاكرات در مورد موضوع دستور جلسه- ابهام زدایی از مفاهیم و پرسش ها و یا مطالب طولانی كه موجب ركود بحث شود-بیان صریح مسائل مورد تصمیم و جلب نظرات موافق یا مخالف-جمع بندی مباحثاتونتیجه گیری از مذاكرات جلسه-مشخص كردن تصمیمات و تعیین مسئول پی گیری-مراقبت بر ثبت نظرات ومصوبه های جلسه-فراهم نمودن زمانی برای رفع خستگی و استراحت
موضوعات قابل طرح ونو آوری هادر جلسات شورا ی معلمان:
1-آشنایی با روش های تدریس معلمان وروش های نوین تدریس
2-معرفی كتب – مجلات و نشریه های جدید آموزشی
3-آشنایی با فناوری اطلاعات وارتباطات و معرفی سایت های آموزشی
4- سخنرانی مقامات علمی و صاحب نظران امور اداری در آموزش وپرورش
5- نمایش فیلم های آموزشی و تربیتی
6- رسید گی به مسائل خاص در مدرسه
7- آشنایی با دستور العمل ها و بخشنامه های اداری
8- تصمیم گیری در موارد خاصی كه طبق آیین نامه اجرایی بر عهده شورای مدرسه است.
9- ارائه ی مطالب و تصمیمات متخذه در انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش اموزی جهت بررسی در شورای معلمان.
10- بررسی علل افت تحصیلی وارائه ی پیشنهاد برای رفع آن
11- تعیین میزان و چگونگی تكالیف درسی دانش آموزان در اوقات فراغت
12- طراحی سوالات امتحانی و ارزشیابی در كلاس
13- كاربرد تشویق و تنبیه ونحوه ی اجرای آن
14- بررسی مشكلات دانش آموزان با توجه به تفاوت های فردی
15 - تشكیل گارگاه های آموزشی مانند الگوهای تدریس ، اقدام پژوهی ، طراحی سوالات و......
16- بررسی مشكلات رفتاری ، عاطفی ، روانی وآموزشی دانش آموزان
17- نحوه ی ارتباط صحیح با اولیا
18-آشنایی با چگونگی ایجاد انضباط
19-آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان
20- ارائه ی یكی از الگوهای تدریس به صورت كارگاهی توسط همكاران (ارائه كنفرانس)
21 -پرداختن به مشكلات آموزشی وپرورشی دانش آموزان با ارائه ی راهكارهای عملی.
اقدامات لازم توسط مدیر مدرسه در خصوص تشكیل مرتب جلسات شورای معلمان
1-درمهرماه دستورجلسات وزمان تشكیل تمامی شوراهای سالانه به همراه موضوعات اختصاصی وعمومی هرماه به صورت مكتوب دراختیار همكـــــــــــــاران قرار گیرد ودر دفتر آموزشگاه در محل مناسبی نصب گردد .
2-همكاران با توجه به دستورجلسات شورا موردی را انتخاب نموده وآمادگی خودرا برای ارائه مطلب ویا اجرا ، اعلام نمایند. رییس شورا موارد اعلام شده را یادداشت نماید ودر اتاق آموزشگاه درمعرض دید همكاران قرار دهد .3-درهرماه یك روز قبل از شورا به طور كتبی ، رییس شورا دستوروزمان ومكان آن را برای همكاران یاد آوری نماید .4-مدیر محترم كتبا زمان شورا را به اطلاع اولیای دانش آموزان ومسئولین سرویس ها برساند با توجه به توان مالی مدرسه پذیرایی برای همكاران درنظر بگیرد .
5-مواردی كه درجلسات قبلی باید به مرحله ی اقدام ویا اجرا در می آمد ،پی گیری شود. 6-زمان بندی ارائه ی موارد پیش بینی شده از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .
7-ارا ئه ی زمان مناسب برای هر فردو اطلاع رسانی به موقع.
8-معرفی كتاب ها وسایت های مفید - قرائت وتوضیح بخشنامه های موجود توسط مدیریت .9-انتقال تجارب مفید آموزشی وپرورشی - نتیجه گیری از شورا توسط رییس شورا10-تنظیم صورت جلسه توسط منشی شورا وامضای آن توسط حاضرین جلسه